Çocuk ve Oyun

Çocuk ve Oyun

Oyun, çocuğun hayatında çok önemli bir yere sahiptir.  Doğumdan sonraki ilk aylarda, oyun daha çok çevreyi keşfetmeye yönelikken, iki yaşından itibaren objelerin kullanıldığı evcilik türü oyunlar başlar. Çocuk okul öncesi dönemde ise belirli rollere bürünerek dramatik oyun oynamaya başlar. Oyun, çocuğun gelişimiyle birlikte değişmekte ve gitgide daha renkli bir hal almaktadır.

Oyun, çocuğun gelişimine katkı sağlar.  Hareketli oyunlar, çocuğun kas becerilerinin gelişmesine yardımcı olur. Oyun sırasında, el kaslarını aktif olarak kullanan çocuk, ince motor becerilerini geliştirir. Farklı renklerde, biçimlerde ve boyutlarda objelerin kullanımıyla, çocuk oyun sırasında kavramları öğrenmeye başlar. Oyun sırasında, farklı rollere bürünen çocuk toplumsal ve sosyal rolleri öğrenmeye başlar. Oyun içinde anne, baba, bebek rollerine bürünen çocuk, bu rolleri hem deneyimler, hem de öğrenir. Oynanan grup oyunları, çocuğun paylaşma, yardımlaşma gibi sosyal becerilerinin gelişimine katkı sağlar.

Oyun, aynı zamanda çocuğun duygusal dünyasının gelişimine katkı sağlar. Çocuk duygusal dünyasını oyun yoluyla dışarı vurur. Günlük hayatta çocuğun yaşadığı problemler, oyun yoluyla ortaya konur. Çocuk oyun içinde, çözüm yollarını deneyerek problemini çözmeye çalışır. Kimi zaman ise, yaşadığı olumsuz olayları oyunda tekrar tekrar ortaya koyarak, bu olaylarla başa çıkmaya çalışır. Örneğin; hastalık yaşamış bir çocuk, doktor oyunu oynayarak bu deneyimle başa çıkmaya çalışabilir. Kimi zaman iğneden çok canı yanmış ve korkmuş bir çocuğun, oyun içinde bebeğine iğne yaparak bu korkusuyla başa çıkmaya çalıştığı görülür. Gerçekten de oyun, çocuğun kaygısını ve korkusunu ifade etmesine ve rahatlamasına yardımcı olur. Çocuk, saldırganlık duygularını da oyun yoluyla ifade ederek, bu alanda birikmiş enerjisini boşaltabilir. Öfkesini zararsız şekilde ortaya koymayı öğrenir.

Oyun, her yaştaki çocuğun gelişimini ve duygusal dünyasını destekler. Çocuk sadece oynuyor gibi görünür, ancak oyun oynarken aslında birçok şey başarmaktadır. Bu nedenle, ebeveynler çocukların oyun ortamını zenginleştirmeli, hatta oyununda ona eşlik ederek, çocuğun duygusal dünyasını keşfe çıkmalıdır.  Bu şekilde çocuğun duygularını daha iyi anlarken, problemlerine çözüm bulmasında yardımcı olabilir.

Uzm. Psk. Sedef Güngör

KAYNAKÇA

Yavuzer, H. (2008). Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Erdoğan, G., (2016). Hayat Evde Başlar. İstanbul: Destek.