COVID-19 Salgını ve Kişilik Yapısı

COVID-19 Salgını ve Kişilik Yapısı

Halk sağlığı uzmanları COVID-19’un yükselişini hafifletmenin yollarını araştırırken, dünya çapında sosyal uzaklığın yaygın olarak benimsenmesiyle, bazı insanların diğerlerinden uzak durma gereksinimini diğerlerinden daha iyi dengelediği görülmüştür.

Virginia Üniversitesi’nden Shigehoro Oishi, kişilik özelliklerinin yaşam doyumu üzerinde etkisini araştırdığında dışadönüklerin, mutluluk ölçülerinde içe dönüklüklerden daha yüksek puan aldığını bulmuştur. Bununla birlikte, mutlu olmak için, insanların ekonomik olarak güvende hissetmeleri ve iyi yemek yiyebilmeleri ve iyi uyuyabilmeleri gerekir. Kişilik yapıları sosyal uzaklaşma açısından değerlendirildiğinde, sosyal uzaklaşma içe dönükler için şimdilik kolay olabilir ve hayatın dışa dönükler için daha zor olduğunu görebiliriz. İnsanların birbirleri ile bir şeyleri konuşabilmeleri gerekiyor. Çünkü çok uzun süre yalnız kalırlarsa odağını kaybederler, halsiz hissedebilir ve depresyona girebilirler.

Başa çıkma ve bağlanma üzerine onlarca yıl süren araştırmalar, insanların “duygudurum onarım stratejileri” olarak, mutluluktan ziyade sıkıntılı zamanlarda başkalarıyla iletişim kurma olasılıklarının daha yüksek olduğunu göstermiştir.

Düşünülenin aksine, sosyal izolasyon,  yalnızlığı ve olumsuz etkiyi arttırsa da, aynı zamanda konsantrasyon, yenilenme, üretkenlik, özerklik ve maneviyat için fırsatlar sunabilir.  Bunun sosyal mesafeyle ilgisi olmasa da, doğru egzersiz yapmanın ve doğru beslenmenin zihinsel sağlık için fiziksel sağlık kadar önemli olduğunu unutmayın. Bir yürüyüş için evden çıkın veya olabildiğince sık yürüyüş yapın.

Sevdiklerinizden uzak kalıyor olmak üzgün hissetmenize neden olabilir. Görüntülü konuşarak aranızdaki sıcaklığı tekrar hissedin. Sosyal medya ve bilgi kirliliği ile kaygı düzeyi artmaktadır. Güvenilir haber kaynaklarından gerçek bilgiler edinin.

Evcil hayvanınız varsa onunla vakit geçirin, tüylerine dokunun ve hissettirdiği olumlu duygulara odaklanın. Uzun zamandır yapmak istediğiniz ama vakit bulamadığınız hobilerinize zaman ayırın. Bu süreç yeni bir dil öğrenmek için fırsat olabilir. Müzik dinleyin. Müziğin ritmine eşlik ederek hafif hafif dans edin. Kendinize şefkat gösterin. Olumlu cümleler kurun.

Sonuç olarak, başkalarından tecrit yaşam tarzınıza doğal gelmeyebilir, ancak kendinizi uzun süreli mutsuzluk ve sıkıntıya mahkûm etmenize gerek yoktur. Sosyal mesafenizde uzun vadeli fayda görmek, bugünün zorluklarından geçmeniz için gereken doyumu bulmanıza yardımcı olabilir.

KAYNAKÇA:
– Alcee, M. (2020). We’re All Just Introlverted Extroverts.
– Dembling, S. (2020). Introverts, Extrovertsi and Social Distancing.
– Krauss Whitbourne, S. (2020). Is There an Introvert Advantage in Social Distancing?
– Krauss Whitbourne, S. (2020). It’s possible to Find Happiness in Times of Social Isolation.