Neden Sigarayı Bırakmak Bu Kadar Zordur?

Neden Sigarayı Bırakmak Bu Kadar Zordur?

Dünya geneline bakıldığında yaklaşık olarak 1 milyar insanın nikotin bağımlılığı vardır. Son araştırmalara göre de erkek ölümlerinin %11’inin ve kadın ölümlerinin %6’sının sigara kullanımı dolayısıyla gerçekleştiği söylenmektedir.

Sigara içme davranışı tıpkı sağlıksız gıdalar yemek, bütçemiz dışında ürünler satın almak gibi dürtüsel seçimlerimiz arasında yer almaktadır. Kişi sigara içme davranışının kötü olduğunu bilmesine rağmen tekrar tekrar yapar.

Sigara içmek sizi neden kolay bir şekilde bağımlı haline getirir?

Nikotin, sigaradan alınan ilk nefes ile birlikte 6-10 saniyelik bir süre içerisinde beyne ulaşır.  Çekilen duman ile birlikte nikotin,  akciğerlere gider ve kan dolaşımına karışır. Daha sonra kalbe gider ve doğrudan beyne ulaşır.  Bu işlemin çok hızlı gerçekleşmesi, nikotinin dağılma olasılığını azaltır. Bu da beyne ulaşan nikotin miktarının yüksek olmasına neden olur. Beyin bu işlemler sonucunda da, doyum sağlamış olur. Tıpkı ödül ve tatmin olma hissi veren dopamin gibi beynin de nikotin reseptörleri vardır. Gerçekleşen bu süreç sayesinde beyinde olumlu duygular gelişir. Böylece fiziksel olarak beden, tatmin olma hissini ve olumlu duyguları açığa çıkarmak için tekrar tekrar sigara içme davranışını gösterir.  Bu durum da kişinin sigaraya bağımlı hale gelmesini sağlamaktadır.

Sigarayı bırakmak için neler yapılabilir?

Destek grupları: Sigarayı bırakmak isteyen kişiler için açılmış destek grupları, motivasyon kazanmanız adına oldukça yararlı olacaktır. Bunun yanında yoğun bir sigara içme isteğiyle baş başa kaldığınızda, sigara bırakma hattını(Alo 171) aramak baş etme becerinizi güçlendirmek adına sizin için yararlı olacaktır.

Nikotin Takviyeleri: Nikotin bantları ve nikotin sakızları fiziksel olarak sigara isteğinizi azaltmayı sağlayacaktır. Bu tip nikotin takviyeleri, vücuttaki nikotin isteği en aza indşrene kadar giderek az miktarda nikotin sağlamaktadır.

Hipnoterapi: Bilinçaltınızda sigara ile bağdaştırdığınız nesneler üzerinde durarak, sigaraya olan arzunuzu azaltan bir yöntem olarak hipnoterapi yöntemi kullanılmaktadır.

İlaç Kullanımı: Bu yöntem, beraber kişideki nikotin alıcıları bloke olur ya da sigaradan alınan memnuniyeti azaltarak, sigara içme arzusunun önüne geçer.

Aile ve Arkadaş Desteği: Sigara içmeyi bırakma girişimlerinde aile ve arkadaş desteği, ebeveynler veya ortakların sigara içilmeyen bir ev üzerinde ısrarcı olması durumunda daha başarılı olduğu ortaya konmaktadır.

 

Psk.Ahmet Can Alkan

 KAYNAKÇA

·         Goodtherapy, (t.y) Smoking Cessation. www.goodtherapy.org
·         Cotterill, S. (Şubat, 2016) The Logic of How to Quit Smoking. www.psychologytoday.com
·         Bergland, C. (Mayıs, 2015) Why’s It So Hard to Quit Smoking? Neuroscience Has New Clues. www.psychologytoday.com
·         PsychologyNotesHQ (Mart, 2014) The Psychology Behind Smoking Cessation. www.psychologynoteshq.com