Teknoloji Kullanımı ve Ebeveynlere Öneriler

Teknoloji Kullanımı ve Ebeveynlere Öneriler

Ebeveynler çocuklarının teknoloji kullanımı esnasında neleri göz önünde bulundurmalıdır? Sağlıklı ve güvenli teknoloji kullanımı için hangi önemli noktaları göz önünde bulundurmak gerekir? İşte size bazı tavsiyeler:

Aşırı tepki göstermeyin

Hoşlanın veya hoşlanmayın, teknoloji modern dünyanın önemli bir parçasıdır. Eğer çok sert sınırlamalar getirir ve teknolojinin korkulması gereken bir şey olduğu mesajını verirseniz, bunun çocuğunuza yararı olmaz. Bunun yerine, çocuğunuzun hayatı boyunca işe yarayacağı, sağlıklı alışkanlıklar edinmesine odaklanın.

Küçük yaştan itibaren teknoloji konusunda çocuğunuzu eğitin:

Çocuğunuza tabletin, bilgisayarın veya diğer teknolojik aletlerin oyuncak olmadığına ve özen gösterilerek kullanılması gerektiğine dair açıklamalar yapın. Çocuğunuzla birlikte teknolojinin fayda ve risklerini tartışın.  Çocuğunuzu korkutmadan, gizliliğe saygı göstermenin ne kadar önemli olduğu ve kişisel bilgilerin korunması gerektiğine dair yaşına uygun bir şekilde çocuğunuza açıklamalarda bulunun. Bu konuşmalar ileriki süreçlerde de devam ediyor olmalı ve çocuğunuzun yaşı büyüdükçe verdiğiniz bilgilerin detayı da artmalıdır.

Kendi kararınızı verin

Ekran süresinin sınırlandırılması çoğu zaman iyi bir fikirken, uzmanlar ebeveynleri teknoloji kullanımını doğası gereği zarar verici olarak varsaymamaları gerektiği konusunda uyarmaktadır. Teknoloji kullanımına ilişkin aile kurallarınızı belirlerken, içeriği de göz önünde bulundurun. Örneğin; büyükanne ve dedelerle video görüşmesi yapmak ve bilgisayar oyunu oynamak birbirinden oldukça farklıdır. Eğer uçaktayken okul öncesi dönemdeki çocuğunuzu eğlendiriyorsanız, o gün çocuğunuzun ekranda ekstra süre geçirmesi dünyanın sonu anlamına gelmez. Eğer çocuğunuz okul projesi için araştırma yapıyorsa, bu süre çocuğunuzun ekranda günlük geçireceği süre olarak hesaplanmamalıdır.

Yatma zamanını değiştirmeyin

Araştırmalar, akşamları teknoloji kullanımının uyku kalitesini olumsuz yönde etkileyebileceğini göstermektedir. Yatma saatinden en az 30 dakika öncesinde tablet, telefon ve bilgisayar kullanımını kısıtlayın.

Dikkat edin

Küçük çocuklarınız varsa, internet üzerinde neler yaptıklarını daha kolay görebilirsiniz. Yaşları büyüdükçe, neler yaptıklarını kontrol etmek kolay olmayacaktır. Hangi sitelerin ve içeriklerin sınırlandırıldığına ilişkin çocuğunuzla açık bir şekilde konuşun. Çocuğunuzun kullandığı teknolojik aletin geçmiş tarayıcı listesini kontrol edin ve bilmiyorsanız içerik hakkında gerekli araştırmaları yapın.

Teknolojiyi iyi yönde kullanma tutumu geliştirin

İnsanlar normalde başkalarına yüz yüzeyken söyleyemeyecekleri şeyleri internet üzerinden söyleyebilirler. 2014 yılında yapılan bir araştırmaya göre, gençlerin %84’ü siber zorbalığa uğramıştır. Çocuğunuzla dijital etkileşimleri sırasında saygılı olunmasının ne kadar önemli olduğuna ilişkin konuşun. Çocuğunuzu siber zorbalığa uğrarsa veya internet üzerinden tanık olmaması gereken bir durumla karşılaşırsa gelip sizinle konuşabileceğine dair cesaretlendirin.

Dijital ortamda karar verme üzerine konuşun

Bazı internet sitelerinin güvenilir bilgiler içerip içermediğini fark etmek zor olabilir. Çocuğunuzla internetteki bilgilerin gerçeklik ve doğruluk payının olup olmadığını nasıl değerlendirebileceğine ilişkin bir konuşma yapın. Çocuğunuza neden tanıdık gelmeyen programları yüklememesi, şüpheli linklere tıklamaması veya bilinmeyen program veya internet sitelerinde kişisel bilgilerini paylaşmaması gerektiğine dair açıklama yapın. Aynı zamanda, çocuğunuza tanımadığı insanların göndermiş olduğu mesajlara cevap vermemesi ve eğer böyle bir mesaj alırsa size bildirmesi gerektiğini söyleyin.

Gerçek hayatta arkadaşlıklar geliştirmesi için teşvik edin

Bazı çocuklar gerçek hayatta arkadaşlarıyla oyun oynamak yerine, online ortamlarda daha fazla zaman geçirebilirler. Fakat, dijital ortamda edinilen arkadaşlık gerçek hayattakinin yerine geçemez. Çocuğunuza sosyal becerilerini ve gerçek hayattaki ilişkilerini geliştirmesi için yardımcı olun.