Ders Başarısızlığı

Ders Başarısızlığı

Okulda başarısız olma durumu, genelde çocuğun kapasitesiyle sınavlarda elde ettiği sonuçlar arasındaki farktan kaynaklanır. Okulda başarısızlığın farklı pek çok nedeni olabilir. Bu nedenle her çocuk için ayrı değerlendirilmelidir. Çocuk başarısız olmaya başladığında motivasyon düşüklüğü yaşayacağı için devamı da arkasından gelir. Bu durumu önceden fark etmek ve önlemini almak, bu açıdan önemlidir. Okul başarısızlığı olan çocuklarda derse ilginin az olduğu gözlenir. Sınav sonuçlarının diğerlerinden düşük olması nedeniyle yaşanılan üzüntü, öfke, kaygı çocukların yaşadıklarını en temel duygulardandır. Ayrıca ders sırasında sınıfta başka şeylerle ilgilenme, arkadaşlarını rahatsız etme, derslerini bitirememe, sürekli hareket etme gibi davranışlar da bu durumda gözlemlenebilir.

Okul başarısızlığına neden olan çeşitli faktörler vardır. Ev içindeki huzursuzluk, anne babanın arasında çatışmalı bir ilişki olması, yeni bir kardeşin dünyaya gelmesi, çalışma ortamının yetersizliği, anne ve babanın yüksek beklentileri olması ve çocuğa sürekli baskı yapmaları, öğretmenin tutumu gibi özellikler okul başarısızlığını etkileyebilecek nedenlerdendir. Öğretmenin destekleyici olması, çocuğu anlaması, yerine getirebileceği bazı görevler vermesi çocuğun kendini okul ortamında daha yeterli hissetmesini sağlar. Öğretmen sadece çocuğun ders öğrenmesiyle değil, aynı zamanda ruhsal gelişimiyle de ilgilenmelidir. Çocuğun özgüven seviyesi de başarı durumunu etkiler. Yapabileceğine inanan çocuk kendini daha çok motive eder ve ders başarısı da bu oranda yükselir.

Araştırmalara göre, ailesinde sorun yaşayan çocuklar, sorun yaşamayan çocuklara göre daha fazla akademik başarısızlık göstermektedir. Ebeveynlerin bu noktada dikkat edebileceği bazı önemli noktalar vardır. Çocuklar ödevlerini kendi başlarına yapmalı, sadece ihtiyacı olduğunda anne babasına zorlandığı yerleri sormalıdır. Çok uzun saatler ders çalışmak, etkili çalışmak anlamına gelmez. İyi hazırlanmış bir programla çocuğun mola vererek dinlenebileceği, ona iyi gelen şeylere vakit ayırabileceği bir zaman dilimi ayırmak, ders çalışmaya daha kolay motive olmasına yardımcı olacaktır. Çocuk kardeşleriyle veya arkadaşlarıyla kıyaslanmamalı, başarı için ölçütü yine kendi performansı olmalıdır. Çocuğu iyi tanımak, hangi alanlarda yetenek ve becerileri olduğunu keşfetmek çocuğu daha doğru yönlendirmeyi sağlar. Her alanda başarılı olmasını beklemek yerine ilgisinin olduğu alanlara yönlendirmek, çocuğun hem başarılı hem de mutlu olmasını sağlayacaktır.

Uzm. Klinik Psikolog Cangül Tokmaktepe

KAYNAKÇA

Dam, H. (2008). Öğrencinin Okul Başarısında Aile Faktörü.

Yavuzer, H. (1995). Çocuk Eğitimi El Kitabı.

Yörükoğlu, A. (1978). Çocuk Ruh Sağlığı, Çocuğun Kişilik Gelişimi Eğitimi ve Ruhsal Sorunları.