Okul ve Aile Arasındaki İletişimin Önemi

Okul ve Aile Arasındaki İletişimin Önemi

Her çocuğun kendine özgü özellikleri ve becerileri vardır. Çocuklardaki bu biricik özellikleri fark edip geliştirmek hem okulun hem de ailenin sorumluluğundadır. Çocukların beceri ve yeteneklerini geliştirebilmeleri için yetişkinlerin rehberliğini gerekmektedir. Bu nedenle, çocukları iyi yetiştirebilmek ve kendine güvenen bireyler olabilmeleri için okul ve aile arasında sıkı bir işbirliğine ihtiyaç vardır.

Her ne kadar aileler çocuklarının ihtiyaçlarını fark etse de, belli yaş gruplarında bu ihtiyaçları anlamak daha zor olabilir. Özellikle ergenlik döneminde çocuklar genelde kendi odalarına kapanır ve aileleriyle kendi hayatlarına dair çok fazla şey paylaşmazlar. Bu noktada, öğretmenden bilgi almak yararlı olabilir. Öğretmen sınıfta çocuğu iyi bir şekilde gözlemlediğinde onun daha çok neye ihtiyacı olduğunu anlayabilir ve aileyle paylaşabilir. Bu açıdan da işbirliği oldukça önemlidir.

Anne babanın okul sürecinde çocuklarının öğretmenleriyle irtibatta olmaları, öğretmenin de çocuğa karşı destekleyici bir tavır içinde olmasını sağlar. Ebeveynler çocuklarının ihtiyaçlarını en iyi bilen kişilerdir ve bu ihtiyaçları öğretmene aktardıklarında öğretmenler de artık bu bilgiyle hareket etmeye başlarlar. Böylelikle, çocuk da okulda kendini daha rahat hissetmeye başlar ve bu, akademik performansın artmasını sağlar. Ailesinin kendisiyle ilgilendiğini bilen çocuk kendini daha mutlu hisseder.

İçe kapanık ve okulda çok fazla arkadaşı olmayan çocuklar için sosyalleşebilecekleri belirli ortamlara ihtiyaçları vardır. Öğretmenlerin, aileden çocuğun özellikle neye ilgisi olduğunu öğrenerek o alana öğrenciyi yönlendirmesi yine öğrencinin gelişimi için faydalı olacaktır.

Çocuğun eğitiminde hedeflenen durumu netleştirmek önemlidir. Eğitim, çocuğun sadece akademik başarısını içermemelidir. Çocuk okulda sosyal ilişkiler kurmayı öğrenir, kendi baş etme gücünü ve potansiyelini keşfeder. Okul ve aile bu konuda birbiriyle hedeflerini paylaşmalıdır. Çocuğun akademik anlamda ilerlemesi ile birlikte psikolojik gelişimi de çocuk yetiştirmede önemli olmalıdır.

Araştırmalara göre, okul ile düzenli irtibatta olan ve çocuklarının okul sürecinde destek veren ailelerinin çocuklarını daha başarılı olmaktadır. Ailesinin ilgisini hisseden çocuk, akademik anlamda da başarı göstermektedir. Aile, çocuğun eğitim sürecini evde devam ettirir. Bu nedenle, öğretmenlerin de aileyle iletişime geçmeleri ve geribildirim vermeleri, çocukların okulda daha iyi performans göstermelerini sağlayacaktır. Ailenin ilgisi ve öğretmenin özeni ile çocuğun kabiliyetlerinin ön plana çıkarılıp geliştirildiği, zayıf olduğu yönleri için de gerekli desteğin sağlandığı bir işbirliği, çocuk için oldukça faydalı olacaktır.

Uzm. Klinik Psikolog Cangül Tokmaktepe

KAYNAKÇA

Burt, S., Perlis, L. (2001). Rehber Anne Babalar.

Çelenk, S. (2003). Okul Aile İşbirliği ile Okuduğunu Anlama Başarısı Arasındaki İlişki.

Çelenk, S. (2003). Okul Başarısının Ön Koşulu: Okul Aile Dayanışması.