Okul Ortamında Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Çocuğa Yardım

Okul Ortamında Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Çocuğa Yardım

            Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun semptomları çoğunlukla çocuk ilkokula başladığı zaman belirgin olmaya başlar. Uzun süre sırada oturması ve dikkatini sürdürmesi gereken çocuk, bu beklentileri karşılamakta zorlanır. Sınıfa uyumu ve öğrenmesi bundan etkilenmeye başlar.  Bu konuda yaşanılan problemleri en aza indirmek için mutlaka bir uzmandan destek alınması gerekmektedir. Bununla birlikte çocuğun sınıfa uyumunu sağlamak ve çocuğun öğrenme süreçlerine katkı sağlamak için öğretmenlerin de yapabileceği birçok şey vardır. Peki, öğretmenler hangi durumda, neler yapabilirler?

1.Eğer çocuğunuz sınıf ortamında dış etkenlerden kolay etkileniyorsa, çocuğunuzu sınıfta en öne ve ortaya oturtabilirsiniz.

2.Eğer çocuğunuz sınıfta ilgi çekmek için sürekli hareket ediyorsa, onu iyi rol model olabilecek bir çocuğun yanına oturtabilirsiniz.

3.Eğer çocuğunuzun hareket etme ihtiyacı olduğunu fark ettiyseniz, fiziksel olarak hareket edebileceği görevler verebilirsiniz. (Tahtayı sildirmek, etkinlik sayfalarını dağıttırmak vb.)

4.Eğer çocuğunuz verdiğiniz ödevi, görevi zamanında tamamlayamıyorsa, çocuğunuza ekstra zaman verebilirsiniz.

5.Eğer çocuğunuz ödevin ilk başlarında dikkatli ve özenli ancak zaman ilerledikçe özensiz olmaya başlıyorsa, ödevi küçük parçalara bölerek, aralıklı bir şekilde tamamlamasını isteyebilirsiniz.

6.Eğer çocuğunuz yönergeleri takip etmekte zorlanıyorsa, sözlü yönergeleri, yazılı yönergelerle eşleştirerek yönerge takibine yardımcı olabilirsiniz.

7.Eğer çocuğunuz dersi dinlemekte zorlanıyorsa, ders sırasında ona sorular sorarak dikkatini aktif tutabilirsiniz.

8.Eğer çocuğunuz dersi sıkıcı buluyorsa, dersle ilgili bir sunum yapmasını isteyerek, onu aktif hale getirebilirsiniz.

9.Eğer sıklıkla dikkati dağılıyorsa,  aranızda belirlediğiniz özel bir işaretle ( omzuna dokunmak, sıraya tıklatmak gibi) onun dikkatini tekrar derse odaklamasını sağlayabilirsiniz.

10.Eğer ödevinde sıklıkla dikkatsizlik hatası yapıyorsa, beşer dakikalık aralıklarla ödevini kontrol etmesini, hatasını düzeltmesini isteyebilirsiniz.

Uzm. Psk. Çağla Sedef Güngör

KAYNAKÇA

Seay, B.(2017). 20 ClassroomAccommodationsThatTargetCommon ADHD Challenges. https://www.additudemag.com/20-adhd-accommodations-that-work/