Ergenlerde Depresyon Nasıl Seyreder?

Ergenlerde Depresyon Nasıl Seyreder?

Ergenlerde depresyon belirtilerini belirlemek her zaman kolay değildir çünkü bunlar genellikle normal ergen davranışı olarak görünür. Erken uyarı işaretleri sinirlilik, yorgunluk, uyku düzeninde değişiklikler, yeme düzeninde değişiklikler, sosyal geri çekilme, yoğun öfke duyguları olabilir.

Majör bir depresif dönemin en önemli özelliği, depresif duygudurum veya hemen hemen tüm etkinliklere ilgi kaybının olduğu en az iki haftalık bir dönemdir. Ergenlerde, ruh hali sinirli olabilir. İki haftalık dönem, genç için işlevsellikte bir değişikliği gösterir.

Depresif veya sinirli bir ruh hali veya ilgi kaybı yaşamanın yanı sıra, başka semptomlar da mevcut olabilir. Yeme veya uyku alışkanlıklarındaki değişiklikler, yorgunluk veya enerji eksikliği, umutsuzluk, suçluluk veya değersizlik duyguları, kötü okul performansı, motivasyon eksikliği, sık ağlama, huzursuzluk ve açıklanamayan ağrılar diğer semptomlardan olabilir.

Majör bir depresif dönem sırasında intihar olasılığı vardır. İntihar etmekten bahsetmek, intihar hakkında hikâyeler yazmak, değerli eşyalarını başkalarına vermek, ölümü romantikleştirmek, arkadaşlara ve aile üyelerine veda etme davranışları intihar belirtileri olabilir.

Depresyon tedavi gerektiren ciddi bir durumdur. Depresyondan şüphelenildiğinde erken müdahale en sağlıklı olandır. Profesyonel tedaviye ek olarak, ebeveynlerin çocuklarına yardımcı olmak için yapabilecekleri bazı şeyler vardır. Aktif ve empatik dinleme, uyum ve duygusal destek sağlar. Her gün konuşmak için zaman ayırma, ergenin duyguları içselleştirmek yerine yeniden bağlantı kurmasına ve yardım aramasına yardımcı olur. Motivasyon eksikliği, ergenin bu süre zarfında akranlarıyla bağlantı kurmasını zorlaştırabilir. Çocuğu yakın arkadaşlarına ulaşması ve diğer gençlerle ilgi çekici etkinliklerde bulunması için teşvik etmek önemlidir.

Düzenli egzersiz, zihinsel sağlığı iyileştirmede önemli bir rol oynar. Günde bir saat egzersiz yapmak hedeflenebilir. Bu süreci eğlenceli hale getirmek için çocukla yeni egzersiz dersleri denemek teklif edilebilir. Sağlıklı ve dengeli bir beslenme düzeni, yorgunlukla mücadeleye yardımcı olur. Yetersiz uyku, depresyon belirtilerini şiddetlendirir. Gençlerin her gece 9-10 saat uykuya ihtiyacı vardır.

Ebeveynlerin, sağlıklı değişiklikler yapmaya ve profesyonel tedavi aramaya kadar her konuda çocuklarına karşı açık ve dürüst olmaları önemlidir. Çocuğu tedavi sürecine dâhil etmek, çocuğun zihinsel sağlığını korumasına ve olası tekrarlamaları önlemeyi veya bunlarla başa çıkmayı öğrenmesine yardımcı olur.

Uzm. Klinik Psikolog Cangül Tokmaktepe

KAYNAKÇA:
– Hurley, K. (2020). Teens and Depression
– Hurley, K. (2021). Understanding the Risk Factors of Teen Suicide.
– Tamar, M., Özbaran, B. (2004). Çocuk ve Ergenlerde Depresyon.

Randevu Al Hemen Ara
WhatsApp'tan bize yazın