Stresle Kaybolan Dengeyi Tekrar Yaratmak

Stresle Kaybolan Dengeyi Tekrar Yaratmak

Korona süreciyle birlikte hayatımızda değişen pek çok şey oldu. Uzun vadeli planlar yaparken belirsizlikle mücadele etmeye başladık ve daha günlük kararlar almak zorunda kaldık. Bu belirsizlik içinde kendimizi çoğunlukla endişeli hisseder halde buluyoruz.

Kararsız veya dengesiz hissetmek hem stresin bir belirtisi hem de sonucu olabilir. Araştırmalar, genel öfke ve hayal kırıklığı duygularına, bunalmış, depresif hissetmeye kadar birçok başka duygusal problemlere ve/veya mide problemlerine, baş ağrılarına ve diğer fiziksel semptomlara yol açabileceğini göstermektedir.

Özellikle kontrol edemediğimiz zorluklar karşısında uygulanabilecek bazı yöntemlerden söz edilebilir.

  • İlk olarak, derin bir nefes alın. Birçoğumuz nefesimizi fark ettiğimizden çok daha sık tutuyoruz. Endişe, depresyon ve stres, nefes daralması yaşamamıza neden olur. Stres halinde kortizol salgılanır, bu da sayısız çalışmada hem zihinsel hem de fiziksel iyi olma hali üzerinde olumsuz bir etkisi olabileceği şeklinde gösterilmektedir. Derin bir nefes almak stresin neden olduğu tüm zararı ortadan kaldırmaz. Ama bu bir başlangıç olabilir. Bazı çalışmalar derin ve düzenli nefes almayı öğrenmenin gevşeme tepkimizi uyarabileceğini göstermiştir ve gevşeme teknikleri ile stresin yol açtığı bazı zararların giderilmesine yardımcı olabiliriz.
  • Görevleri küçük, yönetilebilir bölümlere ayırın. Yapmak istediğiniz iş, gözünüze çok büyük görünebilir ve onu ertelemenize neden olabilir. Bu da kaygı duygusunu arttırabilir. Bu nedenle yapılacak işleri daha küçük hedeflere ayırarak tamamlamak, motivasyonu artırabilir.
  • Mükemmellik arayışını bırakın. Dağınıklığı kabul etmek denge bulmanın bir parçasıdır. Mükemmel olmaya çalışmak, beraberinde stresi getirir. Olduğu gibi kabullenmek, endişeyi azaltır.
  • Meditasyon yapın. Eğer meditasyon yapmak istemezseniz, başka yollar deneyebilirsiniz. Stres atmanın diğer yollarını keşfetmeye çalışabilirsiniz. Örneğin egzersiz yapabilirsiniz, müzik dinleyebilirsiniz, arkadaşlarınızla konuşabilirsiniz, bir kitap okuyabilirsiniz ya da sıcak bir duş alabilirsiniz.
  • Son olarak, denge bulmanın bir kerelik bir başarı değil, ömür boyu sürecek bir süreç olduğunu unutmayın. Sonunda huzurlu, sakin ve anlamlı bir yaşama sahip olacağınız sınırlı bir hedef değil, devam eden bir süreçtir.

Yapacağınız uygulamalar, stresle baş etmenizi kolaylaştırabilir ve ruhsal ve fiziksel iyi olma halinin artmasına yardımcı olabilir.

Uzm. Klinik Psikolog Cangül Tokmaktepe

KAYNAKÇA:
– Barth, F. D. (2020). Angry, Sad, and Weary? 5 Steps to Balance, Without Meditating.
– Davis, T. (2020). How to Relieve, Manage, and Overcome Stress.
– Güçlü, N. (2001). Stres Yönetimi.